Hawaii

En lille beskrivelse af vores tur til Hawaii 2008

Los Angeles - Universal Studios

HjemrejsenPosted by Kai Hansen 08 Nov, 2008 07:14

I dag havde vi ikke nogen plan, men det endte med at vi tog Metroen til Universal Studios for lige at se hvad der var at opleve der. Vi startede på Universal CityWalk Hollywood og det viste sig at det var her, at man kunne prøve iFLY, som er frit fald, men her foregår det i en kæmpe vertikal vindtunnel. Jeg havde tilfældigvis set det på nettet, mens vi var på Hawaii og sagde med det samme at det ville jeg prøve. Jeg har altid drømt om at prøve at lave et frit fald, men aldrig gjort det for det krævede lige at man lærte at flyve i faldskærm også. Oplevelsen var virkelig fantastisk syntes både Lena og Jeg. Lena var rigtig god til det, men hun siger at det skyldes hendes danseundervisning gennem en del år.

Link til iFLY: http://iflyhollywood.com/index.php?page=660

Efter at have gået gennem Universal CityWalk diskutere vi lige om vi ville give så mange penge for at komme ind i selve forlystelsesparken, men vi blev enige om at vi nok ikke kom her i morgen eller næste måned igen, så vi gik ind og vi fortrød det ikke.

Vi besøget følgende 4 forlystelser:

Studio Tour: Vi kørte rundt mellem de forskellige studier og fik en masse at se og høre om de film der var indspillet de forskellige steder, desuden fik vi smagsprøver på diverse film tricks og demonstreret jordskælv, biler der fløj rundt i luften og mange andre film tricks.

Special Effects: Her så vi hvordan man kan manipulere med både billede og lyd. De fleste tricks bliver i dag lavet v.h.a. Computer.

The Simpsons Ride: Man sidder max. 6 personer i en slags vogn og bliver totalt manipuleret v.h.a. en animeret film samt effekter som vand og fysisk bevægelse. Meget godt lavet og mine 2 ”medpassagere” Lena og Lisbeth, var ikke stille under denne event!

Shrek 4-D: Den fjerde dimension i dette Shrek-adventure er utroligt og skal bare opleves. Foruden de 3 velkendte dimensioner, kommer den fjerde hvor man fysisk mærker hvad det sker i filmen. Man hopper rundt i sædet når det går over stok og sten (i f.eks. hestevogn) og samtidig mærker man suset (luft i sæderne) og hvis aktørerne i filmen kører gennem en flod, bliver man våd! Jo, de har gjort lidt ved det her i Hollywood og de bliver bedre og bedre til det.

Da vi var kommet tilbage til Hollywood Nord hvor vi bor, skulle vi lige have lidt at spise inden vi gik tilbage til hotellet. Efter noget rigtig god (og denne gang også forholdsvis billigt mad) gik vi videre mod hotellet, men jeg skulle lige ind og kikke i en AC/DC butik (musik). Her var der mulighed for at debutere som musiker og det gjorde jeg. Der blev spillet en melodi og derefter skulle man prøve at tromme eller spille guitar til nummeret ud fra noget grafik. Jeg var ikke så god til det, men Lena der har spillet i mange år, havde ikke så store problemer.

Men når vi ikke havde planlagt noget på forhånd i Los Angeles, fik vi vist prøvet lidt af hvert!

• Comments(0)//hawaii.kaih.dk/#post14

Honolulu - Los Angeles

HjemrejsenPosted by Kai Hansen 07 Nov, 2008 03:39

I dag var det desværre afgang fra Hawaii efter nogle meget spændende dage. Vi stod op kl. 4 (lokal tid) og kørte fra Kailua ved 5.30-tiden. Uden problemer fik vi afleveret bilen i Honolulu, selv om der allerede var en del trafik. Vi fik checket-in og kom planmæssigt af sted kl. 8.25. Flyveturen på godt 5 timer gik forholdsvis hurtigt. I Los Angeles var bagagen klar efter kort ventetid og vi gik ud på gaden og ”fangede” en Taxa, som kørte os til hotellet Hollywood Heights. Hotellet ligger meget fint med gå-afstand til bl.a. Guinness World Records Museum og Hollywood Walk of Fame.

Efter aftensmaden på hotellet, gik vi en tur ned til Hollywood Walk of Fame, hvor vi bl.a. mødte Spiderman og batman, foruden alle stjernerne i fliserne.

• Comments(0)//hawaii.kaih.dk/#post13

Sidste dag på Hawaii

OahuPosted by Kai Hansen 06 Nov, 2008 09:22

I dag var desværre vores sidste dag på Hawaii. Vi startede dagen med at kører til Hanauma Bay for anden gang, her er så dejligt og så mange forskellige fisk at se. Jeg fik tillige også mulig for at få en lille svømmetur med endnu en Turtle samt mange forskellige fisk jeg ikke havde set på tidligere snorkel-turer. Vejret var skønt og vandet blev mere og mere klart, men desværre skulle vi tilbage til Kailua, så vi måtte tage afsked med denne vidunderlige strand.

Vi kørte tilbage til Kailua og spiste frokost hvorefter vi kørte ned til Kailua beach Park for at sejle i havkajak. Da vi kom ned til stranden så vi en brud og hendes følge. Det viste sig at vi skulle til bryllup på stranden. Det var lidt sjovt at følge begivenhederne og det kulminerede selvfølgelig da de to nygifte kyssede hinanden og der blev efterfølgende råbt og klappet af alle gæsterne samt alle vi andre strandgæster.

Efter brylluppet sejlede Lena og jeg i havkajak. Der var lidt udfordring i det for der var lidt bølger. Vi sejlede ud til en lille ø en lille ½ times sejlads ude, gik i land og gik rundt på dette underlige lava, som var gennemhullet næsten alle steder. Efter et kort ophold på øen sejlede vi tilbage til udgangspunktet efter en dejlig tur. Derefter var det hjem og pakke, vi skal jo rejse i morgen tidligt, skal op kl. 4 lokal tid og flyver til L.A. 8.28. Vi ved ikke om der er Internetforbindelse på Hotellet i Hollywood, så måske kommer der ikke flere beskrivelser før vi kommer hjem – bye bye.

• Comments(0)//hawaii.kaih.dk/#post12

Honolulu og præsidentvalg i USA

OahuPosted by Kai Hansen 05 Nov, 2008 08:33

Jeg havde set frem til denne dag. Dagen hvor Obama blev valgt til USA’s kommende præsident. (og vi så det live på TV samt lidt af det inde i Honolulu og det gik heldigvis godt)

Nå nej, det var dagen hvor ”damerne” skulle på super-shoppetur i Honolulu og det gjorde de. Pu-ha det var hårdt at være en blød mand her, men jeg klarede mig igennem på min gode kondition og nu sover en af super-shopperne allerede (Lisbeth, kl. 20.40).

Inden vi tog på shopping-tur, besøgte vi en af Jimi’s skolekammerater Jacob, som læser på Universitetet her i Honolulu. Vi havde lige en lille pakke til ham fra forældrene i Måløv, som han sikkert bliver glad for. Det var vældig hyggelig at snakke lidt med Jacob, som vi ikke har set i en del år. Det så ud til at han stortrives her på Hawaii med mange lektier, surfing, sol og mange gode kammerater. Jacob’s forældre tager her over i Januar (kan vi komme med i kufferten?).

Efter besøget hos Jacob kørte vi ca. 1 km videre til ”The world’s largest open-air shopping destination”, som hedder Ala Moana Center. Her findes mere end ”290 luxury brand name shops”. I reklamerne står der at man kan bruge 1 time eller 1 dag her, jeg ville have foretrukkken 1 time, men ”damerne” ville det anderledes, så det blev til over 3 timer her.

Efter besøget i Ala Moana Center kørte vi lidt videre ind mod Honolulu centrum og fandt en parkeringsplads lige ved ”Chinatown”. Det var lidt mærkeligt at butikkernes udseende og sproget der tales kan ændre sig så hurtigt. Da vi kom ind i den første gade var vi næsten kun omgivet af kinesere og sproget var også kinesisk. Da vi kort tid efter kom ud til en af de lidt større gader ændrede gadebilledet sig. Nu var det igen multietnisk med både sprog og udseende.

Efter Chinatown gik vi videre for at se capitol kvarteret. Vi så ”Iolani Place”, St. Andrew’s Cathedral, State Capitol, Kawaiahao Church, statuen af dronning liliuokalani samt Aliiolani Hale.

Vi kørte derefter tilbage til Kailua med lidt besvær. Mange af de veje vi ville køre ned af var ensrettet, så vi lå og kørte lidt rundt, inden vi fandt vej op til vej 61 og så var det bare hjemad gennem bjergene.

I morgen er det desværre farvel Hawaii, vi skal igen snorkle ved Hanauma-bugten og måske sejle i kano ved vores ”egen” strand i Kailua og derefter hjem og pakke sammen, så vi er klar til turen til L.A. torsdag morgen.

• Comments(0)//hawaii.kaih.dk/#post11

Nordkysten og Aweoweo Beach Park

OahuPosted by Kai Hansen 04 Nov, 2008 09:23

I dag skulle vi primært udforske nordkysten og se de store verdenskendte bølger i surfer-byen Haleiwa, men det gik lidt anderledes end forudset.

Vi kørte fra kailua ved 10-tiden og nordpå til et meget fredfyldt sted, Byodo-In templet, som er en kopi af et 900 år gammelt japansk tempel. Inden man når templet er der en 3 tons stor klokke man kan ringe med for at sikre et langt liv og få Buddas velsignelse. Lyden fra denne klokke skal bare opleves, det lyder så godt – fredfyldt og giver en utrolig ro i sjælen. Stemningen her er virkelig dejlig. Hvis man vil se en 3 m høj Budda i guld, skal man lige huske at tage skoene af inden man går ind i templets centrum.

Vi kørte videre nordpå og så mange dejlige strande, men bølgerne var ikke så høje som på Kauai, så vi var lidt skuffede. Efter et stykke tid rundede vi nordspidsen og kørte nu ind i det område der er kendt for at have verdens største bølger og stedet hvor de største surfer stævner foregår. Men stadig var bølgerne ikke særlig store. Selv da vi kom til byen Haleiwa, var der ikke mange bølger at se.

Vi kørte derefter lidt syd for byen hvor der så ud til at være større bølger og endte ved stranden som hedder Aweoweo. Vi stod lidt og kikkede på bølgerne og blev igen skuffede, men besluttede i stedet for at bade her, da det var meget varmt. Mens vi stod og snakkede lidt, så vi en skildpadde og derefter en mere. Ok der var ikke de berygtede bølger i dag, men i stedet var der T-U-R-T-L-E-S.

Jeg (Kai) svømmede ud for at lave lidt video med dem og havde lidt problemer med at finde disse skildpadder. Men så dukkede der en anden snorkler op og jeg spurgte ham om han havde set nogen. Selvfølgelig sagde han, vil du se dem? Of cause I will og vi svømmede ud til nogle klipper hvor der i første omgang var 3 skildpadder og derefter videre til et sted hvor de store skildpadder var. Den ene af dem, som havde en lang hale, var over 100 år gammel. Det var fantastisk at svømme sammen med disse utrolige gode svømmere, det var lidt uvirkeligt, tænk at en gammel mand som mig, der lige kommer forbi, skal opleve dette!

Lisbeth og Lena var også helt betaget af disse prægtige dyr.

Min ”guide” fortalte at der var ca. 40 skildpadder i nærområdet. Han sagde også at man skulle holde sig indenfor revet, her var normalt ikke hajer og det var ikke snorklere og dykkere de angreb, men ved uheld gik det ud over surferne!

Jeg har klippet et billede ud fra en af videoerne, men senere lægger jeg redigerede videoer ud på denne side.

• Comments(0)//hawaii.kaih.dk/#post10

Waimea Canyon & Salt Pond Beach Park

KauaiPosted by Kai Hansen 03 Nov, 2008 07:25

I dag d. 31-10 hvor det er Halloween, startede vi med at kører ud til Waimea Canyon for at se denne fantastiske kløft, som er 16 km lang, 1,6 km bred og lidt mere end 1 km dyb. Vi havde set den fra helicopteren fra turen i onsdags, men vi syntes at det var så flot, at vi ville se det igen nede fra jorden. Efter lidt bjergkørsel fortrød vi bestemt ikke at vi var kørt derud. Vi var meget heldige med at vejret var perfekt og derfor var det igen en uforglemmelig oplevelse.

Vi kørte derefter tilbage mod Lihue (hovedstaden/hovedbyen på kauai) for at snorkle og slappe af ved en rigtig god strand hvor vi var i forgårs, Salt Pond Beach Park - en perle.

• Comments(0)//hawaii.kaih.dk/#post9

Kailua Beach Park

OahuPosted by Kai Hansen 03 Nov, 2008 04:53

I dag holdt vi rigtig ferie!

Vi startede dagen med lige at Skype lidt med svigermor, så hun lige kan informere fru Hansen i Oure om vores sidste oplevelser, derefter var der dømt ferie. Ikke noget med "og så skal vi og derefter" .... nej ferie, sol, slappe af, bade, svømme, snorkle, spise, drikke samt observere skildpadder. Ja, lige her i vores baghave omtrent, kun en lille km fra vores dejlige lejlighed er der en super lækker strand hvor der er skildpadder. I dag har vi set skildpadder omkring 10 gange og den ene gang var den ene få meter fra Lisbeth og selvfølgelig hoppede jeg (Kai) i baljen for at have en lille video med dyret, men ak hver gang jeg forsøgte var den pist væk. Men jeg skal nok få den i kassen en af dagene, når vandet er mere klart. I morgen kører vi nok det meste af Oahu rundt, bl.a. skal vi op til nordkysten og se om bølgerne er så store, som alle skriver i bøgerne.

• Comments(0)//hawaii.kaih.dk/#post8

Waikiki beach & Hanauma Bay

OahuPosted by Kai Hansen 02 Nov, 2008 09:33

Vi er nu nået til Øen Oahu her på Hawaii, hvor ¾ af hawaii’s befolkning bor. Det føles når man kommer fra Kauai (hvor vi ikke havde Internetadgang), som at komme tilbage til civilisationen. Vi stod op kl. 4.30 til morgen på Kauai Sands Hotel og efter en køretur på ca. 15 min. + aflevering af lejet bil, tog vi med flyveren til Honolulu kl. 7.58. (flyvetur i alt 30 min.) Efter vi havde fået vores bagage og den nye bil var klokken kun 9.30, så vi besluttede at køre en tur til Waikiki beach for at se om det nu også var så lækkert, som beskrevet alle steder. Det var forbavsende godt og vandet var super klart så vi oppe fra en bro kunne se masser af fisk. Jeg (Kai) havde lidt svært ved at køre, fordi der var live musik og det var super lækker BLUES – med en dejlig guitar! (Santana, Allmann Brothers Band og andre gode numre).

Vi kørte derefter videre til en vidunderlig snorkling-strand, som hedder Hanauma Bay, som en af mine kollegaer Lars Warnich har anbefalet mig og det var et godt tips!

Dette naturreservat er et af de bedste steder vi har snorklet og vi har jo efterhånden været i over 30 lande og altid søgt de steder det har været godt at snorkle. Efter 2 – 3 timer i solen og vandet var vi ved at være lidt brugt og kørte derefter langs syd – øst kysten videre til vores lejlighed i kailua. Vi fandt stedet uden problemer og fik lige hilst på vores vært, som oprindelig var hollænder. Efter at vi havde slæbt alle kufferterne ind, kørte vi til det nærmeste Supermarked og forsynede os med mad og drikkelse, for efter 4 dage på Hotel glædede vi os til selv at tilberede noget ”ordentlig mad”. Menu’en var kylling med pasta, ananas og lidt rødvin (dejligt med lidt TRI-mad).

Mens jeg var i gang med at skrive dette indlæg, fandt Lisbeth en artikel i avisen om et triathlon stævne, der skal være her i Kailua i morgen. Jeg var klar til at stille op, men det kan du jo ikke siger Lisbeth, du har ikke nogen racer. Jeg foreslår at det kan jeg vel finde, men kan godt hører at det skal jeg nok ikke satse på. (jeg må ikke – øv!). Ok jeg har jo også lige været til VM, men kunne godt tænke mig at give den lidt gas igen.

Nok for i dag – jeg mangler at indhente en del dage, inden vi d. 6-11 flyver videre til Los Angeles.

PS: Tak for alle de dejlige hilsner fra jer alle sammen - det er virkelig rart.